Thursday, 16 July 2009

Al-Qurtubi over tatarrus

Al-Qurtubi al-Maliky zegt in zijn Tafsir:

قد يجوز قتل الترس، ولا يكون فيه اختلاف إن شاء الله؛ وذلك إذا كانت المصلحة ضرورية كلية قطعية؛ فمعنى كونها ضرورية: أنها لا يحصل الوصول إلى الكفار إلا بقتل الترس
"Het doden van de menselijke schilden is toegestaan, en hier bestaat geen meningsverschil over, maar op de voorwaarde dat het voordeel die daaruit getrokken wordt noodzakelijk, veel omvattend en zeker is. De betekenis van de noodzakelijkheid ervan is, dat er absoluut geen andere mogelijkheid is om de ongelovigen aan te vallen, behalve door het doden van de menselijke schilden.

ومعنى أنها كلية: أنها قاطعة لكل الأمة؛ حتى يحصل من قتل الترس مصلحة كل المسلمين، فإن لم يفعل قتل الكفار الترس واستولوا على كل الأمة، ومعنى كونها قطعية: أن تلك المصلحة حاصلة من قتل الترس قطعاً
De betekenis van het veelomvattendheid ervan is, dat het een zekere voordeel voor de hele natie van de Islamitishe Ummah moet hebben. Dus dat het doden van de menselijke schild grote voordeel zal brengen voor alle Moslims, en dat als wij niet zouden handelen, dan zouden de ongelovigen zelf de menselijke schilden dood maken en de moslim natie onderwerpen. De betekenis van dat het zeker moet zijn is, dat door het aanvallen van de menselijke-schilden de voordeel met alle zekerheid behaald zal worden".


{"Al-Jami li Ahkam al-Qur'an", 8/563}.

No comments:

Post a Comment