Haafiz Ibn Kathir zegt:
وقال الحافظ أبو بكر البيهقي: أخبرنا أبو نصر بن قتادة، وأبو بكر الفارسي قالا: حدثنا أبو عمر بن مطر، حدثنا إبراهيم بن علي الذهلي، حدثنا يحيى بن يحيى، حدثنا أبو معاوية، عن الأعمش، عن أبي صالح، عن مالك قال: أصاب الناس قحط في زمن عمر بن الخطاب، فجاء رجل إلى قبر النبي صلى الله عليه وسلم.
فقال: يا رسول الله استسق الله لأمتك فإنهم قد هلكوا.
فأتاه رسول الله صلى الله عليه وسلم في المنام فقال: إيت عمر، فأقرئه مني السلام، وأخبرهم أنه مسقون، وقل له عليك بالكيس الكيس.
فأتى الرجل فأخبر عمر، فقال: يا رب ما آلوا إلا ما عجزت عنه.وهذا إسناد صحيح.
"Malik al-Dar, de schatbewaarder van Umar, heeft oevergeleverd dat een grote droogte over de mensen kwam in de tijd van Umar. Dus iemand kwam naar de graf van de Profeet en zei: "Oh boodschapper van Allah! Vraag om regen voor uw gemeenschap, want zij zijn ten onder gegaan". Daarna verscheen de Profeet in zijn droom en zei: "Ga naar Umar en geef hem mijn Salaam. Vertel hem dat zij regen zullen ontvangen. Vertel hem: Weest slim! Weest slim!" Toen ging de man naar Umar en vertelde hem wat er gebeurt was ... En de keten van deze overlevering is betrouwbaar".
{"Al-Bidaya wa al-Nihayah", 7/106}.
Haafiz Ibn Hajar zegt in {"Fath al Bari", 2/495}:
ReplyDeleteوروى ابن أبي شيبة بإسناد صحيح
Dus ook hij verklaarde de keten Saheeh (betrouwbaar)!
As Salaam 'Alaikoem,
ReplyDeleteIk snap het niet. Het aanroepen is aanbidding, dan is het toch verboden om de profeet op dergelijke wijze aan te roepen? Als wij iets vragen, vragen wij toch aan Allah? Zou je dit kunnen toelichten agil kareem?
Alaykum As-Salaam,
ReplyDeleteNa'am, oproepen is KUFR wanneer iemand niet in staat is om ons te horen en wij geloven dat hij ons hoort. En ook als wij iemand vragen om ons iets te geven waartoe zij niet in staat zijn. Bijv. iemand die vanuit NL de Profeet aanroept, denkende dat hij alhorend is. Dit is KUFR. Of iemand die de Profeet om regen en kinderen vraagt. Dit is KUFR.
Als iemand naast het graf van de Profeet staat en hem vraagt om AAN ALLAAH du'a te maken (zoals in de hadith), dan s dat geen kufr. De profeet hoort ons en hij kan du'a maken.
Let op de hadith, de Profeet wordt ZELF niet om hulp gevraagd, de Profeet vraagt aan Allah. Het is slechts Allah die geeft en weerhoudt.
Wallaahu A'alam,
Wasalaam,
Salaamoe alaikoem ikhwaan,
ReplyDeleteBij de eerste comment staat er dat al haafidh ibn Hajar al Asqalaanie rahiemoehoellaah de overlevering sahieh verklaarde. Ik vroeg me af of je misschien in staat bent ook de eventuele uitleg van deze overlevering te plaatsen. De term 'tawassul' doet namelijk veel stof opwaaien en is nogal een gevoelig onderwerp net zoals istighaathah.
Djazaak Allahoe djannat al firdaus.