كنا عند مالك وأصحابه حوله فقال رجل من أهل نصيبين يا أبا عبد الله عندنا قوم يقال لهم الصوفية يأكلون كثيراً ثم يأخذون في القصائد ثم يقومون فيرقصون. فقال مالك: أصبيان هم? قال لا. قال أمجانين? قال لا، قوم مشائخ وغير ذلك عقلاًء. قال مالك ما سمعت أن أحداً من أهل الإسلام يفعل هذا. قال الرجل يل يأكلون ثم يقومون فيرقصون نوائب ويلطم بعضهم رأسه وبعضهم وجهه فضحك مالك ثم قام فدخل منزله. فقال أصحاب مالك للرجل لقد كنت يا هذا مشؤوماً على صاحبنا، لقد جالسناه نيفاً وثلاثين سنة فما رأيناه ضحك إلا في هذا اليوم
ENGLISH:
"We were with Malik while he was surrounded by his companions, when a man belonging to the people of Nasibin said, ‘There is a group of people among us called Sufis. They eat excessively, then they begin to sing, and then they get up and dance.‘ Malik asked him, ‘Are they children?‘ The man replied, ‘No.’ Malik asked, ‘Are they insane?‘ The man replied, ‘No. They are a group of mashayikh [religious scholars] and other intelligent people.‘ Malik replied, ‘I have never heard of anyone from the people of Islam doing such a thing.’ The man said, ‘But these people eat, and then get up and dance tirelessly, some of them striking their heads, and some striking their faces.‘ Hearing this, Malik laughed, then rose and went inside his house. The companions of Malik said to the man, ‘Verily you have brought bad omen to our companion. We have been in his company for more than thirty years, and we never saw him laugh until this day.’
NEDERLANDS:
“Wij waren met Imam Malik en hij was omsingeld door zijn metgezellen toen een man van de Nasibien binnenkwam en zei: “O Abu Abdullah! Er zijn een groep mensen onder ons die Sufis worden genoemd. Zij eten veel, waarna zij beginnen te zingen en te dansen!” Imam Malik vroeg: “Zijn het kinderen?” De man zei: “Nee”. Imam Malik vroeg: “Zijn zij krankzinnigen?” De man zei: “Nee, zij zijn een groep mashaykh (geleerden) en andere weldenkenden”. Imam Malik zei toen: “Ik ken niemand onder de moslims (ahl al-islam) die zulke dingen doet”. De man zei: “Maar deze mensen eten en staan vervolgens op om te dansen. Sommigen van hen slaan zichzelf op hun hoofden en anderen op hun gezichten!” Toen Imam Malik dit hoorde stond hij lachend op en ging naar zijn huis. Zijn metgezellen zeiden tegen de man: “U hebt een ongeval over onze metgezel neergebracht! Wij hebben hem meer dan dertig jaar vergezeld en wij hadden hem nooit zo zien lachen!”
[“Tartib al-Madarik”, 2/54].
Salamu alikom.
ReplyDeleteIk hoop dat je in goede staat van gezondheid bent.
Ik had een vraag omtrent de geleerde van dar al ulum deoband. Ik las in bepaalde forums, dat men zeggen dat de deobandi geleerde de naqhsbandi mujadidi tariqa volgen, als dit klopt, geloven zij dan ook. Dat de awliya bestuurmacht hebben in het universum en geloven zij ook in Wahdat al wujud(die ik begrijp als dat alles bestaat in de dhaat van Allah).
Ik las dat Shaykh Al hajj imdad Allah al muhajir al mekki in zijn boek sham'im imdadiyah zei dat wahdat al wujuud waarheid is.
ik las ook dat sayid hussain ahmad al madani zei dat de deobandiya tawasul doen via de shuyukh van de naqshbandiy order, bedoelt hij hier hen aanroepen en vragen wat Allah alleen kan doen?
Ik las ook dat muhammad nabiy muhammad zei dat sibghat allah mujadidi geloofde dat de awliya macht hadden om het universum te besturen.
Klopt dit allemaal?
Ik hoop niet dat dit waar is. Ik las namelijk ook dat de shaykh mumtaz al haqqa al hanafi van de naqshbandi mujadidi order is. En dit kan ik gewoon niet geloven, want als je hem hoort spreken dan kun je niet begrijpen dat hij in deze onzin van wahdat al wujud gelooft.
Kun je mij informatie geven of doorverbinden die hier kennis over heeft?
http://al7ewar.net/forum/showthread.php?25859-%CD%D1%DF%C9-%D8%C7%E1%C8%C7%E4-%CF%ED%E6%C8%E4%CF%ED%C9-%D5%E6%DD%ED%C9-%E4%DE%D4%C8%E4%CF%ED%C9-%DA%E1%EC-%C7%E1%E3%D0%E5%C8-%C7%E1%CD%E4%DD%ED
'Alaykum as-Salaam,
ReplyDeleteDeobandiyah geloven niet dat we de Awliyaa/Profeten/Shuhada mogen aanroepen voor hulp , noch dat zij bestuurmacht hebben in het universum. Zij verklaren Istighatha als grote ongeloof in hun Fatawa , zie DIT en DIT .
Zij geloven wel in Tawassul, maar dat is de Tawassul waar de fuqaha van de vier wetscholen in geloven, dus niemand kan hen daarvoor bekritiseren.
Deobandis geloven in Wahdatul-Wujoed , maar zij zeggen niet dat Allah in de schepping is of dat alles Allah is, na'udhubellaah, zie DIT , DIT en DIT.
Sommige mensen die je noemt , zoals Sibghatullah Mojadidi - het kan niemand wat schelen wat hij zegt broeder. Hij behoort niet tot de 'ulamaa ar-rabaniyoon.
Wallaahu A'lam,
Wasalam
Moge Allah je belonen met het goede voor je nuttige en rustgevende informatie.
ReplyDeleteWat ik heb begrepen is dat de taliban op de naqshbandi mujadidi tariqah zijn, hopelijk kun je dat verhelderen.
Wat ik ook graag wil weten is; dat als men zich toekent aan de mujadidi naqshbandi tariqa, dan betekent het niet gelijk dat hij gelooft in de extreme begrip van dat Allah in zijn schepping is of dat shirk istighata toegestaan is?
Ze zijn Hanafi-Sufis , maar in de Deobandi richting , tot het punt dat ze soms "wahabis" worden genoemd. Ze gingen gravenbezoek stoppen behalve op bepaalde dagen en dat mocht alleen onder hun "toezicht." Ze geloven dus niet in Istighathah of dat Allah in de schepping is.
ReplyDeleteAls Afghanen eenmaal in iets geloven, dan wordt alles dat ertegeningaat metteen verworpen. Daarom zijn zulke nieuwe waanideën en grote bid'aat zeldzaam in Afghanistan.
Moge Allah ons allen leiden , Amien!